Charlotte III is klaar voor een reis naar Zuid-Amerika – 2016/2017

1-p1240656

Fig. 1 – Stap maar in…

7985409643_220a28ce82_oFig. 2 – Eerst een kijkje onder de motorkap – het kloppend hart.

1. Voorgeschiedenis

——

Voor de huidige Charlotte III waren er al een tweetal Peugeot’s 404 eigendom van ons geweest. De eerste (een witte, met stuur rechts, HYW-631) was in gebruik in Australie. Gekocht – voor ongeveer 1200 euro – op 19 januari 1980 in Orange (NSW). Er stonden 111.970 mijlen op de klok (in twaalf jaar, vanaf 1972). Dit exemplaar werd, na 14.000 trouwe mijlen in de Australische outback (Cobar), verkocht in Sydney, terwijl wij in de vertrekhal van Sydney Airport stonden, op weg naar Nederland.

8613509434_b6606f3bc7_o

Fig. 3 – Charlotte I op wintersport in Australia (Thredbo/Jindebyne), 1980.

1-scan5038

Fig. 4 – Charlotte I met kleine schade in Cobar (Australie, NSW), 1980.

1-scan5039

Fig. 5 – In de Australische outback – Weekend naar Bourke (NSW), 1980.

bourke

Fig. 6 – Paddlewheel Caravan Park – Bourke, NSW (8 – 9 maart 1980).

1-scan5048

Fig 7 – Het Beest in Cobar (NSW).

8239915189_61063dc245_o

Fig. 8 – De prestaties van Charlotte I in de eerste helft van 1980.

De tweede, ook een witte (Charlotte II, uit 1972), werd in Nederland gekocht, op 5 februari 1983.  Deze broze schoonheid (kenteken 09-18-ZV) was elf jaar oud. De langste reis was de zomervakantie naar Italie (Elba), die met plezier werd uitgevoerd. Op de St. Bernardpas kreeg zij wat problemen omdat een cylinder niet functioneerde (een bougie zat los). Verder is zij ook nog in Frankrijk geweest en in Ierland. Er werd 23.000 km mee gereden (van 204.650 – 228.000 km) tussen februari 1983 en september 1984. Ze werd uiteindelijk door ‘ouderdomskwalen en roest geveld’.

5890344374_243648d39f_o

Fig. 9 – Charlotte II op de ferry naar Elba (Italie), 1983. ‘At your service’

5891508296_696935f619_o

Fig. 10 – Kleine problemen op de St. Bernard Pas in Zwitserland, zomer 1983. Een schroefdraad van een bougie was uitgesleten en daardoor werkte de cylinder niet naar behoren. We zijn er op thuisgekomen, een 404 geeft nooit op.

2. Charlotte’s geschiedenis

———-

Charlotte III werd gekocht in oktober 1998 bij garage Robe, oftewel Rob Muller, in Amsterdam West. Hij had de auto zien staan bij een ander garagebedrijf, de Pallas Garage in de Helicoperstraat 12, 1059 CE Amsterdam. De eigenaar van Pallas (Sjaak) had hem recentelijk ingevoerd uit Frankrijk.

De Franse (eerste?) eigenaar was Martin Bernard, Chemin les ‘Clos Haut’ Naves, 63500 Orbeil. Hij had de auto – volgens het Certificat de Cession d’un Vehicle – verkocht op 15 mei 1998. Het kenteken van het voertuig was toen: 852 KB 63, ‘mise en circulation: 1 januari 1963. De heer Bernard heeft het voertuig dus 35 jaar in zijn bezit gehad. De kilometerstand was daarbij tot 97.000 km opgelopen. Ergens op het motorblok staat een plaatje dat de motor is gereviseerd in 1969 (door de Peugeot fabriek), dus na zes jaar gebruik.

1-p1580312

Fig. 11 – Plaatje op het motorblok, aangevend dat de motor na zes jaar gebruik (1963 – 1969) is gereviseerd door ‘Les usines’ (Peugeot fabrieken).

Martin Bernard 

6 Clos Hauts Naves, Orbeil 63500 France

Téléphone: +33.4.73.55.01.88

De eigenaar is nog steeds op Internet te vinden, dus misschien leeft hij nog. Als hij 25 jaar was toen hij de auto in 1963 kocht, is hij nu 78 jaar. Behalve twee Nederlandse tussenhandelaren (Pallas Garage en Garage Robe) ben ik, in principe, de tweede echte eigenaar. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de heer Bernard de auto niet nieuw heeft gekocht en dat er nog  eigenaren voor hem waren. Misschien moeten we dat nog eens gaan vragen. Ook is het wel leuk om hem een kaartje te sturen als we eenmaal in Argentinië zitten…

Voor zover ik mij kan herinneren, stond de kilometerteller bij aankoop (15-10-1998) op 01800 kilometer. Meer cijfers kunnen er niet in het venstertje op het dashbord.  Gezien de voorgeschiedenis (motorrevisie) moet dat 101.800 km zijn, maar het kan natuurlijk ook 201.800 km zijn geweest… (niet waarschijnlijk). Inmiddels staat de teller, na 18 jaar gebruik op (1)64.200 km – en heeft Charlotte dus iets meer dan 62.000 km voor ons gediend (tot op heden, september 2016).

1-scan5037

Fig. 12 – Het beste van de Franse automobielindustrie in Heemstede.

De 62.000 km, die nu met Charlotte III zijn gereden, zijn over het algemeen zonder grote problemen verlopen. Iedere twee jaar ging ze rustig door de APK, hoewel er af en toe wel wat laswerk nodig was om dit resultaat te bereiken.

Er is wel een dieptepunt geweest (in het voorjaar van 2014) toen de accudrager (voorin) geheel bleek doorgeroest en ook de voorbumper niet al te vast meer zat. Door een garage in Heemstede werd nog 400 euro geboden als restwaarde. Na crisisberaad – want zomaar afstand nemen van Charlotte was niet eenvoudig – kwam Rob toch met een oplossing en werd het geheel door Peter weer bij elkaar gelast.

p1240673

Fig. 13 – Charlotte in haar ‘darkest hour’ – het stuur stond al in de richting van de sloop.

Een vrij continue lekkage (bij zware regenval) van het schuifdak was een probleem van min of meer blijvende aard. De afvoerbuisjes binnen de dakstijlen waren verroest en daardoor verstopt. Er was (door Rob) bij het vernieuwen van het hemeldak een poging gedaan dit te herstellen, maar dat is maar gedeeltelijk gelukt. Duck-tape om de schuifdaksluiting te bedekken zal bij de hand moeten blijven. De radiator (temperatuur) was een ander ‘probleem’, waar we in het verleden meerdere keren mee werden geconfronteerd (Hongarije, Italië).

hongarije

Fig. 14 – Op de terugweg van Hongarije (2002). Het was warm en daarom stond de motorkap open.

Met name als de buiten-temperatuur boven de dertig graden Celsius kwam, kreeg Charlotte het warm en kroop de temperatuurmeter naar 100 graden. Ook op de snelweg was er een verband tussen de snelheid en de temperatuur. Bij 80 km/u bleef het water 80 graden C, maar daarboven klom de temperatuur navenant. Reden om de radiator als no. 1 op de ‘to do’ lijst te zetten.

4845667801_b5c6755c87_o

Fig. 15 – De eerste grote reis (mei 1999) – Voorjaarsvakantie naar Devon, Engeland. Hier in ruste voor het Bigadon Coach House in Devon.

1-scan5040

Fig. 16 – The Queen of Devon, 1999. Charlotte op Dartmoor.

De volgende belangrijke prestatie was de zomervakantie van 2002: een rondtocht door Midden Europa (Duitsland, Polen, Tsjechië, Slowakije, Hongarije, Oostenrijk).

6782215739_d58586fd4e_b

Fig. 17 – Charlotte in Midden Europa, Olesno (Polen), 42 kilometer ten noordoosten van Opole, 2002.

Een prachtige Charlotte-vakantie ontwikkelde zich in de zomer van 2011. Ze werd in ‘s-Hertogenbosch op de autoslaaptrein gezet naar Alessandrio (Italie). En vandaar was het toeren in de Po-vlakte – waar Palladio villa’s werden bezocht rondom Verona.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fig. 18 – Op het station in ‘s-Hertogenbosch, klaar voor een indrukwekkende Palladio vakantie in Italie, zomer 2011.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Fig. 19 – Charlotte III, op de Palladio Route, pikt een ander architectonisch hoogstandje mee: Colonie Padane in Cremona, 2011.

Een memorabele tocht werd in de zomervakantie van 2013 verreden. Een rondtocht in Engeland, in de streek rond Glouchestershire, waar vele Romaanse kerkjes werden bekeken. Uiteindelijk werd ook Land’s End, op de punt van Cornwall, bereikt. Dit doel was al enkele keren in het verleden niet gehaald (toen wij in Birmingham woonden), omdat de toenmalige Volkswagenbus T2 dat iets te ver vond. Dit was een Engeland-vakantie in stijl. Geen enkel probleem deed zich voor. Pleasant motoring.

9535875737_4ef242f173_o

Fig. 20 – Church hunting in Leonard Stanley (Engeland), 2013. Op deze vakantie werd ook Land’s End (Cornwall) gehaald (zie introduktie foto van dit blog).

aanhetij

Fig. 21 – Cruising in de Amsterdamse haven. Oost, west, thuis best.

3. De voorbereiding


Maandag 5 september 2016:

Uit de winterstalling Eigen Huis, Aalsmeer. Oosteinderweg 511 – 1432 BK Aalsmeer Tel.: 06-20840194 Email: info@eigenhuisstalling.nl

Charlotte heeft in haar leven met ons meestal ’s winters onderdak gestaan, om het boze jaargetijde ongestoord voorbij te laten gaan. Meestal in de periode van september/oktober tot april. Een lange tijd werd een bollenschuur in Hillegom als onderkomen gebruikt.  De laatste jaren werd de winterslaap doorgebracht bij Eigen Huis (ook een ex-bollenschuur) in Aalsmeer.

Bij het uitrijden van de stalling stond er (1)64200 km op de klok. Geen water in de radiateur, dus werd het warm op weg naar Badhoevedorp. Naar Garage Erik Bohme, Sloterweg 1   (020 – 659 4300) op aanraden van David & Karlien. Servicestation Böhme Garage, Sloterweg 2, 1171 CR Haarlemmermeer. Nogal dramatisch verhaal over water in de olie, lekkende koppakking etc. Thermostaat was OK. Verder niet veel aktie.

Maandag 12 september 2016

Charlotte opgehaald bij Böhme Garage. We gaan er nog een weekje mee sturen en kijken hoe het gaat. Naar een garage in Badhoevedorp voor olieverversen. Nick, eigenaar, is vakkundig – weet alles van speciale olie en een nieuwe filter is ook aan te bevelen. Als ik volgende week donderdag bel, kan hij dat bestellen. Apk garage Badhoevedorp – Inspection Station- Jan van Gentstraat 66, 1171 GM Badhoevedorp.

Naar Amsterdam gereden. Rob (Muller, voorheen garage Robe) gebeld, als altijd een vaste rots in de branding wat betreft het onderhoud van Charlotte (bijna twintig jaar). Garage ‘Robe’, Comeniusstraat 455, 1065 BW Amsterdam.

robgarage

Fig. 22 – Charlotte als de laatste klant bij Garage Robe, 3 september 2012, juist voor Rob’s pensionering.

De garage is nu in andere handen, omdat Rob de steeksleutels aan de muur heeft gehangen en met pensioen is. Nooit meer gezellig koffie drinken in zijn kleine kantoortje boven de garage… Zoek een nieuwe radiateur, en nog wat dingetjes, was het advies van Rob. Hij gaat een lijstje maken en we zien elkaar misschien bij Peter (06-55160579), die zich al eerder met laswerk over Charlotte had ontfermd.

Dinsdag 13 september 2016

Bezoek aan Bijl radiateuren, een gespecialiseerde zaak, alleen binnen te treden is door een klein deurtje in de Frans Halsstraat, achter het station van Haarlem. Twee heren (Raymon & co) wisten alles van waterkoeling van auto’s. Zij keken met kundige blik naar Charlotte’s longetjes. Er werden wat mogelijkheden geopperd. De diagnose was toch wel dat de oude radiateur, door langdurige perioden van stilstand (de winterslaap, die reeds vijftien jaar in acht werd genomen) haar souplesse had verloren. Men sleutelde niet ter plekke, dus werd afgesproken dat de radiateur los zou worden ingeleverd. E-mail van Bijl Radiateuren Haarlem, t.a.v.: Raymon Bijl, Frans Halsstraat 44, 2021 EL Haarlem:

Goedemorgen,

Het blok kan niet dikker worden dan de maat van de kasten die erop zitten.

Om te bepalen of er wat aan te verbeteren is zou ik de oude radiateur moeten zien. Misschien kan er een dikker en anders een ander type blok in worden gesoldeerd.

Met vriendelijke groet,  Raymon Bijl (Bijl Radiateuren Haarlem)

’s Middags weer met Peter gebeld. Afgesproken om de auto maandag naar ‘garage’ Handjeklap, Osdorperweg 456 bij Westgaarde te brengen (daar is de garagebox van Peter, het is ook een crematorium!)  en dan volgende week donderdag wordt de radiateur geplaatst. Hij zou de radiateur zelf naar Haarlem brengen en de nieuwe halen.

Maandag 26 september 2016

Weer bij Peter langs. Hij had nog niet veel gedaan, behalve een setje nieuwe banden geregeld. Ook de radiateur, die bij Bijl was besteld, zou hij morgen gaan halen en erin zetten – Nog sterker: alles zou morgenavond klaar zijn. Dat lijkt me sterk, maar wie weet. Woensdag moet Peter met zijn moeder naar de Efteling!

Ook contact met Ko de Fouw over reserve onderdelen. Hij wil weten wat voor type de contactpuntjes zijn. Foto’s gemaakt en opgestuurd. Van onze tocht naar Engeland (zie fig. 1) had ik nog wat reserveonderdelen, die nu weer van pas komen.

p1570713

Fig. 23 – Sarphatistraat, Amsterdam.

Advertenties

Een gedachte over “Charlotte III is klaar voor een reis naar Zuid-Amerika – 2016/2017

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s